« 3: Zhromažďovanie "záležitostí" | Index | 5: Spracovanie schránky »

4: Organizácia schránky

Poslané: Utorok, október 31, 2006 o 12:47 PM od RC

V klasickom GTD sa schránka zvyčajne organizuje až potom čo ju spracujeme, v našom prípade si najskôr vytvoríme základnú kostru systému ktorý budeme rozširovať v prípade potreby počas spracovávania schránky.

V klasickej verzii GTD existuje sedem základných typov vecí ktoré chceme sledovať:

  • Projekty
  • Podporné materiály pre projekty
  • Činnosti a informácie v kalendári
  • Ďalšie činnosti (ktoré treba vykonať čo najskôr)
  • Čakám...
  • Poznámky
  • Niekedy/Možno

V RC GTD používajúcej TiddlyWiki sú podporné materiály pre projekty asociované priamo k projektom cez hyperodkazy, preto ich netreba považovať za samostatnú kategóriu. Navyše budeme používať samostatnú kategóriu budúce projekty, ktorá je v klasickej verzii podskupinou Niekedy/Možno. Z vlastnej skúsenosti som zistil že niektoré projekty občas prejdú z aktívnych do odložených a je teda praktickejšie mať ich viac po ruke ak by sa mali vrátiť naspäť. V kategórii Niekedy/Možno zvyčajne býva veľmi husto a projekty sa tam môžu ľahko stratiť. Ďalší dôvod k takémuto usporiadaniu je, že projekty kontrolujem výrazne častejšie než Niekedy/Možno.
Allen dôrazne upozorňuje na fakt že tieto základné typy je nevyhnutné od seba oddeliť jasnou hranicou keďže každý typ predstavuje inú formu dohody, ktorú so sebou uzavrieme počas spracovávania schránky, o tom ako na veciach pracovať.

Typy v RC GTD

  • Projekty
    Sem patria všetky položky schránky ktoré chceme riešiť v blízkom období, skladajú sa z viac ako 2 fyzických činností a obsahujú najbližšiu činnosť
  • Budúce projekty
    Projekty na ktorých nechceme pracovať skôr ako za 30 dní, odložené projekty
  • Činnosti a informácie v kalendári
    Činnosti ktoré je NEVYHNUTNÉ vykonať v daný deň. Často sa stáva, že do kalendára dávame veci ktoré by sme chceli vykonať v daný deň. Takéto činnosti do kalendára nepatria a zbytočne ho preplňujú a tým zneprehľadňujú. Navyše ak sú na inom mieste ako ostatné činnosti ktoré je treba vykonať čo najskôr je celkom náročné voči nim porovnávať ich prioritu. To znemožňuje dynamické rozhodovanie o tom čo chceme najbližšie vykonať.
    V kalendári je navyše možné zaznamenať spúšťače budúcich projektov a činností. Najčastejšie medzi ne patria:
    • Zvláštne udalosti na ktoré je potrebné sa pripraviť vopred
    • Opakujúce sa udalosti na ktoré je dobré sa pripraviť
    • Kľúčové dátumy vzťahujúce sa k ľuďom (narodeniny, meniny a pod.)
    • Veci o ktorých sa chceme rozhodnúť s časovým odstupom

  • Ďalšie činnosti
    Fyzické činnosti rozdelené podľa kontextu v ktorom je možné ich vykonať. Prekrývanie hraníc kontextov je závislé od množstva činností ktoré sa snažíme sledovať a ako často meníme ich kontext. Delenie do kontextov umožňuje vykonanie činnosti ak sa dostaneme do vhodnej situácie alebo nálady. Príkladom môže byť situácia ak náhodne získame 10 minút voľného času a máme po ruke telefón. V takom prípade môžeme zvážiť či vykonáme niektorý z telefonátov. Podobne ak máme náladu na telefonovanie môžeme vybaviť telefonáty ktoré sú v zozname. Typické kontexty sú:
    • Telefonáty (činnosti na ktoré potrebujeme telefón)
    • Počítač (činnosti na ktoré potrebujeme počítač)
    • E-mail (zvláštna kategória pre e-maily)
    • Doma (činnosti ktoré môžeme vykonať doma)
    • Ľudia&Stretnutia (činnosti viazané na osoby a stretnutia)
    • Čítaj&Preskúmaj (knihy na prečítanie, články na rešerše a pod.)
    • Nákupy (čo treba nakúpiť)
    • Premysli... (veci na zváženie)
    • Práca (činnosti ktoré je možné vykonať v práci)

  • Čakám...
    Do priečinku Čakám... ukladáme činnosti ktoré má vykonať niekto iný a na ktorých výsledok čakáme. Je veľmi vhodné si ku každej delegovanej činnosti zapísať dátum kedy prišlo k delegovaniu
  • Poznámky
    Poznámky obsahujú materiály, na ktoré nie je viazaná činnosť ale ktoré môžu poslúžiť ako podklad pre nejakú činnosť. Sú to veci s ktorými neplánujeme priamo pracovať ale ktoré je možné využiť ak to bude potrebné.
  • Niekedy/Možno
    Toto je zvláštna kategória ktorá obsahuje informácie ku ktorým jedného dňa môže byť viazaná činnosť. Typickými priečinkami v tejto kategórii sú:
    • Knihy
    • Automobily
    • Oblečenie
    • Kultúrne podujatia
    • Jedlo
      • Reštaurácie
      • Recepty
      • Tipy a triky
    • Hračky
    • Záhrada
    • Darčeky
    • Zdravie
    • Dom
    • Rôzne nápady
    • Nápady na stretnutia
    • Filmy
    • Hudba
    • Organizácie
    • Nápady na party
    • Obchodne nápady
    • Schopnosti na naučenie
    • Výlety
    • Webové stránky

  • Zoznamy
    Zoznamy sa využívajú na zaznamenávanie informácii ktoré majú formu zoznamu, napr. "Zoznam veci ktoré treba pripraviť na dovolenku" V klasickom GTD sú zoznamy využívané veľmi široko, od osobných údajov po informácie o klientoch.
  • Ciele
    Sem patri popis naplánovaných cieľov v krátkodobom aj dlhodobom horizonte.

Teraz keď máme pripravený základný systém na organizáciu, môžeme sa pustiť do spracovania schránky.

Zmena: Sobota, január 13, 2007 4:15 PM

« 3: Zhromažďovanie "záležitostí" | Hore | 5: Spracovanie schránky »