4: Organizácia schránky
Poslané: Utorok, október 31, 2006 o 12:47 PM od RCV klasickom GTD sa schránka zvyčajne organizuje až potom čo ju spracujeme, v našom prípade si najskôr vytvoríme základnú kostru systému ktorý budeme rozširovať v prípade potreby počas spracovávania schránky.
V klasickej verzii GTD existuje sedem základných typov vecí ktoré chceme sledovať:
- Projekty
- Podporné materiály pre projekty
- Činnosti a informácie v kalendári
- Ďalšie činnosti (ktoré treba vykonať čo najskôr)
- Čakám...
- Poznámky
- Niekedy/Možno
V RC GTD používajúcej TiddlyWiki sú podporné materiály pre projekty
asociované priamo k projektom cez hyperodkazy, preto ich netreba
považovať za samostatnú kategóriu. Navyše budeme používať samostatnú
kategóriu budúce projekty, ktorá je v klasickej verzii podskupinou
Niekedy/Možno. Z vlastnej skúsenosti som zistil že niektoré
projekty občas prejdú z aktívnych do odložených a je teda praktickejšie
mať ich viac po ruke ak by sa mali vrátiť naspäť. V kategórii
Niekedy/Možno zvyčajne býva veľmi husto a projekty sa tam môžu ľahko
stratiť. Ďalší dôvod k takémuto usporiadaniu je, že projekty kontrolujem
výrazne častejšie než Niekedy/Možno.
Allen
dôrazne upozorňuje na fakt že tieto základné typy je nevyhnutné od seba
oddeliť jasnou hranicou keďže každý typ predstavuje inú formu dohody,
ktorú so sebou uzavrieme počas spracovávania schránky, o tom ako na
veciach pracovať.
Typy v RC GTD
-
Projekty
Sem patria všetky položky schránky ktoré chceme riešiť v blízkom období, skladajú sa z viac ako 2 fyzických činností a obsahujú najbližšiu činnosť -
Budúce projekty
Projekty na ktorých nechceme pracovať skôr ako za 30 dní, odložené projekty -
Činnosti a informácie v kalendári
Činnosti ktoré je NEVYHNUTNÉ vykonať v daný deň. Často sa stáva, že do kalendára dávame veci ktoré by sme chceli vykonať v daný deň. Takéto činnosti do kalendára nepatria a zbytočne ho preplňujú a tým zneprehľadňujú. Navyše ak sú na inom mieste ako ostatné činnosti ktoré je treba vykonať čo najskôr je celkom náročné voči nim porovnávať ich prioritu. To znemožňuje dynamické rozhodovanie o tom čo chceme najbližšie vykonať.
V kalendári je navyše možné zaznamenať spúšťače budúcich projektov a činností. Najčastejšie medzi ne patria: - Zvláštne udalosti na ktoré je potrebné sa pripraviť vopred
- Opakujúce sa udalosti na ktoré je dobré sa pripraviť
- Kľúčové dátumy vzťahujúce sa k ľuďom (narodeniny, meniny a pod.)
-
Veci o ktorých sa chceme rozhodnúť s časovým odstupom
-
Ďalšie činnosti
Fyzické činnosti rozdelené podľa kontextu v ktorom je možné ich vykonať. Prekrývanie hraníc kontextov je závislé od množstva činností ktoré sa snažíme sledovať a ako často meníme ich kontext. Delenie do kontextov umožňuje vykonanie činnosti ak sa dostaneme do vhodnej situácie alebo nálady. Príkladom môže byť situácia ak náhodne získame 10 minút voľného času a máme po ruke telefón. V takom prípade môžeme zvážiť či vykonáme niektorý z telefonátov. Podobne ak máme náladu na telefonovanie môžeme vybaviť telefonáty ktoré sú v zozname. Typické kontexty sú: - Telefonáty (činnosti na ktoré potrebujeme telefón)
- Počítač (činnosti na ktoré potrebujeme počítač)
- E-mail (zvláštna kategória pre e-maily)
- Doma (činnosti ktoré môžeme vykonať doma)
- Ľudia&Stretnutia (činnosti viazané na osoby a stretnutia)
- Čítaj&Preskúmaj (knihy na prečítanie, články na rešerše a pod.)
- Nákupy (čo treba nakúpiť)
- Premysli... (veci na zváženie)
-
Práca (činnosti ktoré je možné vykonať v práci)
-
Čakám...
Do priečinku Čakám... ukladáme činnosti ktoré má vykonať niekto iný a na ktorých výsledok čakáme. Je veľmi vhodné si ku každej delegovanej činnosti zapísať dátum kedy prišlo k delegovaniu -
Poznámky
Poznámky obsahujú materiály, na ktoré nie je viazaná činnosť ale ktoré môžu poslúžiť ako podklad pre nejakú činnosť. Sú to veci s ktorými neplánujeme priamo pracovať ale ktoré je možné využiť ak to bude potrebné. -
Niekedy/Možno
Toto je zvláštna kategória ktorá obsahuje informácie ku ktorým jedného dňa môže byť viazaná činnosť. Typickými priečinkami v tejto kategórii sú: - Knihy
- Automobily
- Oblečenie
- Kultúrne podujatia
- Jedlo
- Reštaurácie
- Recepty
- Tipy a triky
- Hračky
- Záhrada
- Darčeky
- Zdravie
- Dom
- Rôzne nápady
- Nápady na stretnutia
- Filmy
- Hudba
- Organizácie
- Nápady na party
- Obchodne nápady
- Schopnosti na naučenie
- Výlety
-
Webové stránky
-
Zoznamy
Zoznamy sa využívajú na zaznamenávanie informácii ktoré majú formu zoznamu, napr. "Zoznam veci ktoré treba pripraviť na dovolenku" V klasickom GTD sú zoznamy využívané veľmi široko, od osobných údajov po informácie o klientoch. -
Ciele
Sem patri popis naplánovaných cieľov v krátkodobom aj dlhodobom horizonte.
Teraz keď máme pripravený základný systém na organizáciu, môžeme sa pustiť do spracovania schránky.