Organizačné mýty: Instantné upratovanie a organizácia za pár hodín
Poslané: Utorok, júl 17, 2007 o 8:35 AM od RCTento mýtus sa opiera o predpoklad, že zbavenie sa neporiadku a organizovanie zaberie iba moment. Veľké upratovanie nás ale stojí určitý čas - spravidla veľa hodín a niekedy až pár dní. Ak sa neporiadok zbiera pár rokov, je celkom nepravdepodobné že sa ho dokážeme zbaviť za pár hodín. Odstraňovanie neporiadku a následná organizácia vyžaduje čas predovšetkým vďaka nutnosti vykonať veľké množstvo rozhodnutí o tom čo stojí zato si ponechať a čo naopak patrí do koša. Veľké množstvo času sa spotrebováva už len na manipuláciu s jednotlivými vecami. Jednoduché zdvihnutie veci a jej prenesenie na vhodné miesto môže trvať veľmi dlho ak máme upratať masu vecí.
Susan navrhuje nasledujúcu prípravu na upratovanie:
- Pripravte si veľký zberný kôš spolu s odpadovým vrecom.
- Krabicu pre dôležité papierové dokumenty na uloženie a následné zorganizovanie.
- Papierové tašky, ak bude potrebné recyklovať veľké množstvo novín a časopisov.
- Kontajner pri dverách na veci, ktoré treba preniesť na iné miesto.
Ďalej popisuje pomocný návod na tvorbu štandardnej procedúry:
- Spýtajte sa sami seba, či je s daným dokumentom zviazaný nejaký daňový alebo iný právny dôsledok. Ak áno, potom ho doručte osobe ktorá sa stará o daný typ dokumentu alebo ho uložte mimo svoju hlavnú zónu záujmu.
- Zvážte, či vám daná vec pomáha s vašou aktuálnou prácou. Ak by iba mohla alebo pomohla v minulosti - zbavte sa jej.
- Ak sa niečoho zbavíte, bude to možné získať na inom mieste v prípade potreby? Napr. bude mať autor emailu kópiu ak ju budete potrebovať?
- Milujete tú vec? Ak áno, potom si ju nechajte. Ak ju máte iba radi, ceníte si ju alebo viete že veľa stála - zbavte sa jej.
- Spýtajte sa sami seba, čo najhoršie sa môže stať keď sa danej veci zbavíte.
Samotný proces prebieha takto:
- Vyberte si papier alebo vec a spýtajte sa predchádzajúce otázky.
- Veci, ktoré sa rozhodnete si ponechať, uložte do zberného koša. Budú neskôr zorganizované do skupín, prípadne iných vhodných sústav.
- Veci, ktoré je treba preniesť na iné miesto, vložte do kontajnera pri dverách kvôli neskoršej redistribúcii.
- Pracujte svižne, nenechajte sa zlákať študovaním detailov dokumentov alebo nostalgickým spomínaním nad poznámkami.
- Rozhodujte sa rýchlo, rýchlo s vecou pracujte a rýchlo sa venujte ďalšej.
- Nechajte si iba posledné čísla novín, časopisov, správ. Väčšinu je dnes možné nájsť na internete.
Zbavovanie sa neporiadku a organizovanie vecí je dlhodobý proces podobne ako fyzické cvičenie alebo zdravé stravovanie. Organizovanie je každodenná činnosť, každý jeden krát budete profitovať ak si necháte iba tie veci a dokumenty ktoré sú pre vás dôležité.
Originál článku Productivity & Organizing Myth #7 – A person’s office or home can get decluttered and organized in hours or weekend (or 30 minute t.v. show).