Cieľ
"Záležitosti" sú všetky nedokončené prípady ktoré môžeme, chceme, musíme
alebo máme riešiť. Cieľom zhromažďovania je dostať tieto "záležitosti"
na jedno miesto - do "schránky".
Zmysel
Zhromaždenie všetkých "záležitostí" pred ich spracovaním poskytuje podľa Allena
nasledujúce výhody:
-
Pomáha ak dopredu vieme aký je objem "záležitostí" ktoré budeme
spracovávať
-
Vieme kde je "koniec tunela" a teda aj kedy sa celý proces bude blížiť
ku koncu
-
Pri spracovávaní a organizovaní nechceme byť psychicky rozptyľovaní
amorfnou masou "záležitostí" ktoré sa stále niekde potulujú.
Pravidlá
-
Proces je potrebné aplikovať na všetkých miestach kde sa zdržujeme a
kde máme svoje veci. Pre väčšinu z nás to znamená minimálne v práci a
doma.
-
Treba zachytiť všetky záležitosti vrátane tých, ktoré sa nám môžu
teraz zdať bezvýznamné. Ako príklad môže slúžiť vizitka od kolegu s
ktorým sa "možno" ešte budeme chcieť rozprávať, účet za nákupy ktorý
treba uskladniť kvôli "prípadným" reklamáciám a podobne. Ak na ne už
narazíme, je potrebné ich zaznamenať.
-
Ak sa vedľa seba vyskytne nákup ponožiek a vypracovanie kariérnej
stratégie je to úplne v poriadku. V tomto kroku nehodnotíme prioritu
ale získavame údaje!
-
Pri zaznamenávaní nie je dôležité či chceme "záležitosť" vyriešiť
ihneď alebo neskôr. V zozname by mali skončiť veci ktoré je potrebné
riešiť ihneď takisto ako veci ktoré chceme vykonať až za rok či neskôr.
-
Zaznamenané "záležitosti" zásadne netriedime a neorganizujeme! Iba ich
zapíšeme a pokračujeme k ďalším.
-
Ku každej poznámke o "záležitosti" pripíšeme dátum (v prípade ak
používame papierový poznámkový blok alebo počítačový systém ktorý
nesleduje dátum vytvorenia). Táto informácia je nám často buď úplne
zbytočná alebo ju nevyhnutne potrebujeme. Pre tých pár prípadov keď ju
nevyhnutne potrebujeme ju stojí zato mať zaznačenú.
-
Upratujeme iba to čo je možné upratať ihneď. Ak by upratovanie
hocičoho zabralo viac ako 2 minúty tak si o nutnosti upratania danej
veci napíšeme poznámku do schránky a necháme ju na mieste!
-
Všetky objavené veci, ktoré sú nám evidentne zbytočné je treba ihneď
odhodiť do odpadkového koša.
Postup
FYZICKÝ ZBER
Začneme so svojim najbližším fyzickým okolím. Hľadáme veci ktoré sú na
mieste kam nepatria. V rámci klasickej GTD sa tieto veci umiestňujú do
krabice. Snažíme sa do krabice dostať všetky veci ktoré nie sú
doriešené/uzavreté prípadne majú k sebe naviazané činnosti ktoré s nimi
je/bude treba vykonať alebo majú potenciál takéto činnosti generovať.
V praxi to funguje jednoducho tak že ak sa na niečo pozriete a
napadne vás: "Moment, s tým by som mal..." pripadne "Keď sa teraz
pozerám na túto vec napadlo ma že..." tak tato vec patri do krabice. Ja
osobne som so žiadnymi vecami nehýbal a o všetkých som si zapísal
poznámku do počítača. Tým som odbúral rozhodovanie o tom ktoré veci do
schránky patria a ktoré nepatria. Je to z môjho osobného pohľadu
praktickejšie a človek sa tak zároveň efektívne vyhne tomu aby začal
podvedome utierať prach pod zabudnutými vecami alebo odštartoval tzv.
veľké upratovanie.
Zároveň je treba podotknúť že jedna vec môže mať na seba naviazaných
viacero "záležitostí". Napr. odložený časopis o cestovaní môže indikovať
"Naplánuj si dovolenku" a "Uprac časopisy" zároveň. Navyše sa môže stať
že ak vec viaže viacero "záležitostí" tak kým sa k nej dostaneme pri
triedení bez toho aby sme mali všetky tieto "záležitosti" zapísané
môžeme niektorú z nich zabudnúť. Preto doporučujem zapisovať všetko čo
vás napadne ihneď do počítača a ak máte pocit že je ešte niečo čo treba
v súvislosti s danou vecou zapísať a nemôže vás ihneď napadnúť čo -
dajte ju do krabice. Ďalší prípad kedy by som dal vec do krabice by bol
ak by som si nebol istý že vec ľahko nájdem ak ju budem potrebovať. Túto
situáciu je možné riešiť použitím zápisu do schránky s indikáciou miesta
kde sa vec práve nachádza.
Najčastejšie miesta a predmety na fyzický zber
-
Stôl
-
Listy a poznámky
-
Vizitky
-
Poznámky zo stretnutí
-
Telefónne čísla Zásuvky v stole
-
Skrine
-
Pokazené alebo nepoužívané veci
-
Podlahy, steny, poličky
-
Veci na nástenke ktoré vyžadujú nejakú činnosť
-
Niečo na stene čo tam nepatri?
-
Dekorácia/umelecké diela
-
Knihy/katalógy/manuály na poličkách
-
Objekty na podlahe
-
Vybavenie, nábytok, príslušenstvo
-
Je treba niečo zmeniť?
-
Funguje všetko ako má? (napr. je v miestnosti správne osvetlenie?)
-
Ostatné miesta kde sú zhromaždené vaše veci
Počas zberu môžu nastať nasledujúce zvláštne situácie
-
Objekt sa nezmestí do krabice/krabica je preplnená
Typickým
príkladom je ak napríklad potrebujete doplniť rezervnú pneumatiku do
auta. Potom treba zaznačiť popis objektu a nechať ho na pôvodnom
mieste. V tomto prípade by to mohlo byť napr. "Zohnať rezervnú
pneumatiku do auta". Nezabudnite k poznámke pripísať dátum!
-
Rozhodneme sa triediť a organizovať položky ktoré sme zaznamenali
Jednoducho
to nerobte. Zber prerušovaný triedením zvyčajne zaberie výrazne viac
času a spotrebuje viac energie než postup v ktorom najprv veci
zozbierate a následne roztriedite. Triedenie tak či onak nastane,
netreba sa obávať že sa niečo nezatriedi. Nechajte triedenie na čas
keď bude aktuálne.
-
Nájdeme položky ktoré už sú organizované v inom systéme (kalendári
alebo pod.)
Takéto systémy je dobré považovať za veci a pridať
ich do krabice (ak je to možné). Pripadne ich môžeme popísať ako
"Prepíš si poznámky zo starého poznámkového bloku do GTD". Osobne
doporučujem druhý spôsob.
-
Narazíme na kritické veci u ktorých chceme aby nám zostali na očiach
V
GTD sa nič nestratí a schránku budeme čoskoro vyprázdňovať. Ak napriek
tomu chcete mať niektoré veci na očiach, môžete si vytvoriť zvláštnu
krabicu/schránku ktorú budete mať operatívne po ruke. Obecne
tento postup z vlastnej skúsenosti nedoporučujem.
MENTÁLNY ZBER
Po tom čo dokončíme zber vo fyzickom okolí sú na rade "záležitosti"
ktoré okupujú naše vedomie a podvedomie. Podľa Allena
môže táto procedúra, potom čo sme zozbierali všetko ostatné, spotrebovať
čas v objeme 20 minút až jednej hodiny. Opäť nám ide o kvantitu. Je
lepšie zhromaždiť toho viac ako na niečo zabudnúť. Môžem
potvrdiť Allenovo
tvrdenie že veci vás budú napadať v náhodnom poradí, vypranie špinavého
prádla sa môže vyskytnúť hneď vedľa návštevy galérie. Tak je to správne,
zaznamenať treba všetko.
Pri tejto činnosti by vám mohol pomôcť nasledujúci zoznam typických
vecí ktoré často nosíme v hlavách. Ak
tento návod čítate iba orientačne, úplne postačí keď sa pozriete iba na
pár prvých riadkov. Prejsť ho celý je vhodné až pri prvom aplikovaní
GTD, potom iba ak budete mať pocit, že vám to môže pomôcť. Zoznam slúži
ako pomôcka, jeho použitie nie je povinné.
Originál
zoznamu: 43
Folders
Pracovné
-
Už bežiace nedokončené projekty
-
Projekty ktoré treba odštartovať
-
Záväzky/sľuby voči ostatným
-
Šéfovia/partneri
-
Kolegovia
-
Podriadení
-
Ostatní ľudia v organizácii
-
Ľudia "zvonka"
-
Zákazníci
-
Ostatné organizácie
-
Odborníci
-
Komunikácia (interná/externá)
-
Zaháj alebo odpovedz
-
Telefónne volania
-
Telefónny odkazovač
-
E-mail
-
Faxy
-
Dopisy
-
Poznámky
-
Písomnosti na dokončenie/zaslanie
-
Referáty
-
Hodnotenia/Recenzie
-
Ponuky
-
Články
-
Propagačné materiály
-
Manuály/Inštrukcie
-
Úpravy/Prepisovanie
-
Schôdzky ktoré musia byť pripravené/vyžiadané
-
Kto potrebuje vedieť a akom rozhodnutí?
-
Dôležité materiály na čítanie/preskúmanie/zhodnotenie
-
Finančné
-
Cash-flow
-
Štatistiky
-
Rozpočty
-
Predpovede/projekcie
-
Výkazy zisku a strát (výsledovka)
-
Súvahy
-
Kreditná história
-
Plánovanie/Organizácia
-
Formálne plánovanie (ciele, plány, úlohy)
-
Súčasné projekty (ďalšie fázy)
-
Nasledujúce projekty
-
Obchodne/marketingové plány
-
Organizačné iniciatívy
-
Nadchádzajúce udalosti
-
Stretnutia
-
Prezentácie
-
Organizačná štruktúra
-
Zmeny vo vybavení
-
Inštalácia nových systémov/zariadenia
-
Obchodné cesty
-
Banky
-
Pohľadávky
-
Záväzky
-
Drobná hotovosť
-
Administrácia
-
Právne záležitosti
-
Poistenie
-
Personál
-
Politika/Procedúry
-
Zákazníci
-
Marketing
-
Povýšenia
-
Obchod
-
Systémy
-
Telefóny
-
Počítače
-
Výbava kancelárii
-
Iné vybavenie
-
Pomôcky
-
Archivovanie
-
Uskladňovanie
-
Zásoby
-
Kancelárie/pracovne miesto
-
Organizácia kancelárii
-
Nábytok
-
Dekorácia
-
Čakám...
-
Informácie
-
Delegovane úlohy/projekty
-
Úlohy ktorých dokončenie je kritické pre projekty
-
Odpovede na:
-
Listy
-
Poznámky
-
Volania
-
Návrhy
-
Pohľadávky
-
Refundácie
-
Drobná hotovosť
-
Poistenie
-
Objednaný materiál
-
Veci v oprave
-
Lístky/Pokuty
-
Rozhodnutia tretích osôb
-
Kariérny rozvoj
-
Tréningy/semináre
-
Veci na naučenie
-
Veci na vyhľadanie
-
Schopnosti praktické/na naučenie (hlavne počítače)
-
Video/audio tréning
-
Životopisy
-
Vonkajšie vzdelávanie
-
Výskum - potrebujem zistiť niečo o...
-
Pracovný šatník
Osobné
-
Už bežiace nedokončené projekty
-
Projekty ktoré treba odštartovať
-
Záväzky/sľuby voči ostatným
-
Manžel/Manželka
-
Deti
-
Rodina
-
Priatelia
-
Odborníci
-
Požičané veci
-
Projekty: iné organizácie
-
Služby
-
Občianske
-
Dobrovoľné
-
Komunikácia
-
Rodina
-
Priatelia
-
Odborníci
-
Záhaj alebo odpovedz
-
Telefónne volania
-
Listy
-
Pohľadnice
-
Nadchádzajúce udalosti
-
Zvláštne príležitosti
-
Narodeniny
-
Výročia
-
Svadby
-
Promócie
-
Prázdniny
-
Cestovanie
-
Víkendové výlety
-
Dovolenky
-
Spoločenské udalosti
-
Kultúrne udalosti
-
Športové udalosti
-
Výskum a vývoj
-
Miesta na ktoré treba ísť
-
Ľudia s ktorými sa treba stretnúť/treba pozvať
-
Lokálne atrakcie
-
Administrácia
-
Financie
-
Zloženky
-
Banky
-
Investície
-
Pôžičky
-
Dane
-
Poistenie
-
Právne záležitosti
-
Archivácia
-
Čakám...
-
Poštové objednávky
-
Opravy
-
Refundácie
-
Požičané veci
-
Zdravotne údaje
-
RSVP (répondez s'il vous plaît) - potvrdenie účasti
-
Dom/domácnosť
-
Prenajímatelia
-
Vlastná nehnuteľnosť
-
Právne záležitosti
-
Realitné agentúry
-
Lokality
-
Dane
-
Stavebné firmy
-
Kúrenie/Vzduchotechnika/Klimatizácia
-
Inštalatér
-
Elektrika
-
Strecha
-
Okolie
-
Príjazdová cesta
-
Steny/podlahy/stropy
-
Dekorácia
-
Nábytok
-
Pomôcky/výbava
-
Spotrebiče
-
Žiarovky/elektrické vedenia
-
Kuchyňské potreby
-
Umývačka/sušička/vysávač
-
Miesta na vyčistenie/preorganizovanie
-
Televízor
-
VCR/DVD
-
Hudba/CD/Kazety
-
Kamery/filmy
-
Telefóny
-
Odkazovače
-
Športová výbava
-
Komora/Šaty
-
Garáž/sklad
-
Oprava vozidiel/údržba
-
Nástroje
-
Kufre/batožina
-
Zvieratá
-
Počítače
-
Softvér
-
Hardvér
-
Spojenie
-
CD-ROM
-
E-mail/Internet
-
Zdravotná starostlivosť
-
Doktori
-
Zubári
-
Špecialisti
-
Záľuby/Koníčky
-
Knihy/Nahrávky/Kazety/Disky
-
Nákupy
-
Domáce potreby
-
Lekáreň
-
Tržnica
-
Banka
-
Čistiareň
-
Papiernictvo
-
Komunita
-
Susedia
-
Školy
-
Lokálna reprezentácia
-
Občianske povinnosti/záležitosti
Tak a teraz, keď máme zaznamenané všetky osobné aj pracovné
"záležitosti", sa môžeme pustiť do spracovania schránky.
POZNÁMKY
-
Ak máte plnú e-mailovú schránku s neroztriedenou poštou prejdite si
každú správu a zapíšte si do schránky činnosti ktoré sú na ne
naviazané, napr. "Odpíš na e-mail firme XYZ". E-mailu a GTD sa budeme
venovať zvlášť, v tomto momente stačí ak napíšete poznámky ku každej
správe ktorej sa to týka. Ak máte tisíce nevybavených e-mailov, je
pravdepodobné že množstvo z nich je odpad ktorý stačí vymazať. Lepší
čas na vyčistenie e-mailovej schránky než teraz už nenájdeme.